تاریخچه

شرکت فنرسازی خاور

درباره شرکت فنرسازی خاور

شرکت فنرسازی خاور (سهامی عام) ابتدا در سال 1356 به عنوان کارخانه‌ای تحت مالکیت گروه صنعتی خاور با تولید انواع دست فنر تخت و لایه یدکی کامیون‌های سبک و سنگین گروه صنعتی خاور با ظرفیت سالانه 6000 تن تأسیس و آغاز به کار کرد. این کارخانه در زمینی به مساحت 78000 متر مربع احداث و دارای 32000 متر مربع سالن‌های سوله و ساختمان‌های اداری در شهر صنعتی کاوه (ساوه) قرار گرفته است.

با اجرای طرح‌های توسعه در فاصله سالهای 1380 تا 1383، ضمن ایجاد امکانات لازم برای ساخت انواع قطعات سیستم تعلیق خودرو، ظرفیت تولیدی شرکت به 13200 تن در سال افزایش یافت به طوری‌ که در حال حاضر شرکت فنر سازی خاور (سهامی عام)  تأمین کننده بخش عمده‌ای از نیازهای شرکتهای خودرو ساز، شامل شرکت‌های ایران‌خودرو دیزل، سایپا دیزل و ارس خودرو دیزل و پارس آرین موتور (برای انواع کامیون‌های سبک و سنگین)،  شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا (برای انواع خودروهای سبک سواری از قبیل : پژو، پراید، نیسان پاترول، جیپ و انواع وانت سواری پیکان و نیسان)، شرکت کرمان‌خودرو (JAC S3 ، JAC S5 و JAC J4)، شرکت نورا موتور (سواری کراس اور تیولی)، گروه بهمن (انواع خودروهای باری سبک و نیمه سبک مزدا و ایسوزو) بوده و همچنین در حوزه صنایع ریلی، تأمین‌کننده بخشی از قطعات راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و خطوط مترو (مشتمل بر فنرهای لول داخلی و خارجی و بالشتک انواع واگن بوژی، پابند فنری ریلی SKL14T ، پابند فنری ریلی مترو امگا و ...)  و همچنین بخش عمده‌ای از نیازهای بازار لوازم یدکی انواع کامیون و سایر خودروهای داخلی و خارجی می‌باشد.

این شرکت با استقرار سیستم‌های مدیریت کیفیت و اخذ گواهینامه ISO / TS 16949:2009 از شرکت DQS آلمان، گام‌های لازم برای حضور در بازارهای جهانی را برداشته و هم اکنون، با توجه به تنوع و کیفیت محصولات، تولیدات خود را به کشورهای امارات متحده عربی، عربستان، عراق، سوریه، کویت و افغانستان صادر می‌نماید.

مجموع ظرفیت تولید دارای پروانه بهره بردای این شرکت  13200 تن بوده و به شرح زیر می‌باشد؛

    • خط تولید فنر تخت معمولی با ظرفیت 6000 تن در سال
    • خط تولید فنر تخت پارابولیک با ظرفیت 2000 تن در سال
    • خط تولید فنر لول با ظرفیت 2500 تن در سال
    • خط تولید موج‌گیر (میل تعادل) با ظرفیت 1250 تن در سال
    • خط تولید میل پیچشی با ظرفیت 750 تن در سال
    • خط تولید پابند فنری ریلی با ظرفیت 700 تن در سال

تاریخچه شرکت فنرسازی خاور

سال 1356

کارخانه فنرسازی خاور در سال 1356 به منظور تولید انواع دست فنرهای تخت کامیون‌های بنز با ظرفیت سالانه 6000 تن با سرمایه‌گذاری گروه صنعتی خاور با مدیریت آقای صمد سودآور و برادران ایشان در شهر صنعتی ساوه و با همکاری فنی شرکت NHK ژاپن تأسیس و آغاز به کار کرد.

سال 1358

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در سال 1358 گروه صنعتی خاور به همراه کارخانه فنرسازی خاور، در اختیار دولت قرار گرفت.

سال 1370

در سال 1370 کارخانه فنرسازی خاور با عنوان شرکت فنرسازی خاور (سهامی خاص) در سازمان ثبت شرکت‌ها، ثبت گردید.

سال 1375

در سال 1375  شرکت فنرسازی خاور (سهامی خاص)، تبدیل به شرکت فنرسازی خاور (سهامی عام) شد.

سال 1378

در سال 1378 گروه صنعتی ایران خودرو با خرید عمده سهام گروه صنعتی خاور، شرکت ایران خودرو دیزل را تاسیس کرد و به این وسیله شرکت فنرسازی خاور(سهامی عام) نیز جزئی از شرکت ایران خودرو دیزل گردید.

سال 1380

در سال 1380 با افتتاح طرح‌های توسعه و افزایش ظرفیت تولید فنر از 6000 تن به 12000 تن ساخت انواع قطعات سیستم تعلیق شامل فنر لول، میل موجگیر، میل تعادل و خرید ماشین آلات جدید از شرکت دیوون کره جنوبی انجام گردید.

سال 1384

در سال 1384 شرکت سرمایه گذاری ایران خودرو، عمده سهام شرکت فنرسازی خاور(سهامی عام) را از شرکت ایران خودرو دیزل خریداری نمود.

سال 1385

در سال 1385 معادل 17% سهام شرکت فنرسازی خاور(سهامی عام) از بازار سرمایه توسط شرکت فنرکاوه ایرانیان که سهامدار اصلی این شرکت آقای مهندس احمد جلیلی تنها بود خریداری گردید و نهایتا یک عضو هیئت مدیره از مدیران شرکت فنرسازی خاور (سهامی عام) توسط شرکت فنرکاوه ایرانیان انتخاب گردید.

سال 1395

در سال 1395 عمده سهام شرکت فنرسازی خاور(سهامی عام) توسط شرکت پارس فنر از شرکت سرمایه گذاری ایران خودرو خریداری گردید.

هم اکنون

هم‌اکنون محصولات این شرکت تأمین کننده بخش عمده‌ای از نیازهای کارخانجات خودرو سازی از قبیل: ایران خودرو دیزل و سایپا دیزل (برای انواع کامیون‌های سبک و سنگین) و ایران خودرو و سایپا (برای انواع خودروهای سبک سواری از قبیل : پژو ، پراید ، نیسان پاترول ، جیپ و انواع وانت سواری پیکان و نیسان) ، شرکت کرمان خودرو (دوو سیلو و ماتیز) ، شرکت شهاب خودرو (انواع اتوبوس‌های شهری و بین شهری) و گروه بهمن (انواع خودروهای باری سبک و نیمه سبک مزدا و ایسوزو) بوده و در صنایع ریلی تأمین کننده بخشی از قطعات راه آهن جمهوری اسلامی ایران و خطوط مترو می‌باشد. همچنین بخش عمده‌ای از نیازهای بازار لوازم یدکی انواع کامیون و سایر خودروهای داخلی و خارجی را تأمین می‌نماید.